28 January 2006

Ronggeng @ Jakarta N Bandung

Kalau orang tanya aku, apa pengalaman yang paling SYOK buat masa sekarang, mesti lah aku jawab trip ke Jakarta dan Bandung (15 Januari sampai 20 Januari). Betul, tak tipu, kalau tak percaya apa kata usha sendiri gambar-gambar kat bawah. Sebab tak semua benda dapat disampaikan melalui kata-kata.

Syok Di Jakarta (15 Januari sampai 17 Januari)

- Mase bertolak dari kost, aku satu teksi dengan Helwa dan Acap. Tapi, teksi kitorang yang paling lewat. Tiket kapal terbang ada dengan Helwa. Kalau dorang yang lain dah sampai, dorang tak leh check in lagi gak.. hehehe..
-Nazrul ngan Fikri sambut kitorang dekat airport Jakarta.
-Menginap dekat Wisma Malaysia yang hanya 600 rupiah satu malam!
-Pergi ke malls dekat Jakarta iaitu Blok M, Grande dan Plaza Senayan. Untuk pengetahuan korang mall-mall dorang semua stok-stok macam Midvalley dan Time Square. Lagi besar dari tu. Bukan 1,2 tapi ade dekat 6, 7 aa jugak. Lagi hebat aa dari KLCC tu.
Ingatkan nak tengok movie tapi tiket mahal nak mampus. 50000 rupiah per tiket!
Layan bowling walaupun aku tak tahu hape-hape tentang bowling. Keputusannya aku paling last.
-Mase ni kamera Helwa buat hal. Takleh amik gambar, tapi video boleh.
Mase ni Helwa dapat nama Cik Salmah. Seswai.. seswai..
-Pastu pergi Monas. Tugu tempat bersejarah dekat Jakarta. Taktau apa yang outstanding kat sini. Dah kata tugu, so nampak tugu je aa.. takkan nampak KLCC lak
-Aku, Ustok, Helwa ngan Acap naik kereta kuda kat sini. Takde aa best sangat, busuk ade aa.
Next day pergi Dunia Fantasi (DuFan) dekat Ancol. Theme park yang ala-ala Genting tapi rendah siket aa level die dari Genting ngan Sunway.
-Walaupun aku gayat, penakut, cepat mabuk semua aku belasah main.
-Paling thrill – kincir-kincir. 360 darjah berpusing di udara.
-Aku rase suara aku lah yang paling kuat jerit dalam DuFan tu.. Semua benda yg aku naik aku jerit. Bukan jerit sebab enjoy, tapi sebab takut.
-Paling mabuk – crazy cup (poci-poci) – ingatkan benda ni bodoh je.. rupenye benda ni lah yang buat aku mabuk sampai pagi esok nye..
-Point aku yang paling tinggi mase masuk Perang Bintang. Power betul aku ni..
-Kitorang hampir layan semua game kat DuFan, walaupun time tu hujan.
-Last day pergi Taman Anggerik. Mall yang besar gila baby. Kat sini kitorang ice skating. Syokkkkkkkk.. Lagi syok bile tengok Helwa jatuh 15 kali atas ice. Pastu, jatuh paling ganas, mesti aa Acap.
-Selesai ice skating, baru la sempat jumpa member-member Intec yang lain, cam Kamal ngan Nasim. Kamal ngan Nasim aku tengok tak berubah sangat. Nazrul je nampak hangus. Die cakap die jadi hangus sebab slalu swimming..
-Kitorang makan kat Jakarta tak penah makan rumah makan biasa.. semua makan dekat fast food sebab taktau nak makan kat sana. Tapi, living cost kat Jakarta memang tinggi gila nak banding ngan Jogja. Tapi lagi, kalau nak banding dengan Malaysia, lebih kurang macam korang duduk dekat Shah Alam atau KL a. Same aje
-Pendek kate, Jakarta memang besar. Aku rase lagi besar dari KL. Tapi, aku lagi suka KL (nasionalisme beb..). Korang, yang tak penah datang Indon dan slalu under estimate Indon baik pikir 2 3 kali, sebab Jakarta pun sama saja macam Kuala Lumpur tu. Penduduk dorang pun same maju cam kita. Yang kurangnya, Jakarta nampak kurang best dari KL ialah sebab management die yang tak teratur
-3 hari dekat Jakarta memang tak cukup. Pastu kalau setengah juta rupiah kat Jakarta pun tak cukup. Banyak lagi tempat yang kitorang tak sempat round. Mangga 2 WTC pun tak pegi. Pastu Ancol pun tak singgah habis. Takpe, benda-benda tu kitorang save untuk next trip ke Jakarta yang akan datang. Huhuhu!

Syok di Bandung (17 Januari sampai 20 Januari)

-Naik tren dari Stesen Gambir, Jakarta ke Bandung. 75ribu rupiah harga. Tu yang eksekutif aa. Lagi murah ade, tapi kena berdiri aa.. nehi..nehi.. taknak aku naik..
-2 jam nak sampai Bandung. Tapi tak sedar sebab aku main scrabble ngan Helwa. Tapi Cik Salmah gak yang menang. Takpelah.. kasi can
-Sampai Bandung, kitorang terus check in dekat Jatinangor Hotel. Boleh aaa hotel tu takde aa teruk sangat. Tapi Cik Salmah stay kat umah Aimi.
-Malam tu jugak member-member lame yang study kat Universiti Padjajaran (UnPad) Bandung, Sahmi ngan Lukman datang hotel. Rindu gila kat dorang wehh.
-Rambut Sahmi panjang gile. Hehehe.. saje nak mention sebab tak puas hati rambut dia panjang dari aku punye
-Esok aku ikut Yek dengan If pergi UnPad jumpa kawan dorang yang satu sekolah dulu-dulu, iaitu Izyan. Izyan 2nd year tapi umur sama.
-Tengah-tengah pusing UnPad, jumpa lah member-member Intec yang lain. Mase ni lah saat-saat paling best. Jumpa Alan, Nami, Nizam, Aimi, Daniah, Wani dan Odi. Time tu dorang ade exam. Last paper.
-Pas tu, kitorang semua pergi rumah budak-budak laki. Kat situ ade budak-budak Kolej Teknologi Timur (KTT), Sepang ngan International Education Centre (Intec) UiTM Shah Alam. So sampai kat sane, tanpa disedari kitorang lepak ikut former collegue. Intec ngan Intec, KTT ngan KTT. Rindu sangat kat dorang. Alan aa yang paling nampak berbeza, kurus siot. Macamne aa tak kurus asyik diarrhea je.
-Pastu kitorang ramai-ramai termasuk budak UnPad pergi rumah Aimi. Aimi satu rumah ngan Kem dan Wani.
-Pastu gerak pegi Jambatan Cincin. Jambatan Cincin ni bekas orang Belanda buat. Lawa dan hebat aa jugak. Kalu intai bawah jambatan lagi hebat sebab ade penduduk-penduduk kampung ngah mandi-manda. Bukan sahaja topless, bogel tanpa seurat benang pun ade. Hua! Hua! Hua!
-Malam pergi makan ikan bakar dekat Kabita. Okey aa rase dia.. Tapi, aku tak paham jus kat sini knapa selalu campur susu?
-Esok kitorang semua naik 3 Unser pergi naik Gunung Tangkubang Perahu. Ini ialah volcano. -Kitorang trekking. Mase nak pegi tempat sulfur dengan air panas tu okeh aa.. Tapi bila nak naik puncak dekat dengan kawah gunung berapi, memang letih nak mampus. Kesian kat Kem, dia dah semput-semput dah. Dah la ada asma.
-Walaupun ia sebuah gunung berapi dan ada air panas, suhu persekitaran tetap sejuk. Berangin. Ahhh.. nikmat gila.
-Kat sini first time aku rase rasberry. Manis dan best
-Balik smayang dekat Masjid Agung.
-Pastu pergi Kota Kembang. Kat sini tempat orang jual CD, VCD dan DVD. Murah aa jugak. Sekeping 5 ribu rupiah. Aku beli 2 keping DVD, Catch Me If You Can dan Cinderella Man. Pastu Nami kasi hadiah satu DVD, Gangs Of New York. Makasih Nami.
-Malam tu kitorang menginap di Mes Malaysia. Walaupun lagi mahal dari Wisma Malaysia Jakarta, harga kat sini masih kira murah aa. Hanya 10ribu rupiah semalam!! Ni macam rumah aa.. Malam tu tak keluar. Kitorang sembang-sembang je. Cite kisah-kisah lama. Tengok TV. Walaupun dah tak belajar sama-sama, tapi still rase cam tengah duk kat Intec lagi.
-Mase tidur aku tidur kat luar dan ramai jugak tidur depan TV kat ruang tamu tu. 2 3 kerat je kat dalam bilik. Perempuan sume tidur dalam bilik a.
-Pagi tu Kem, Daniah dan Odi balik Malaysia. Babai-babai je aa kat dorang
-Acara pagi tu kat Planet Dago. Kat sini kitorang main futsal dan bowling
-Futsal tu yang syok. Walaupun aku tau aku tak reti tapi aku belasah jugak main. Match ni antara Intec ngan KTT. Acap masuk team KTT. Kalau tengok player Intec nampak sangat sayur. Sahmi dah aa tak main. So, mase 1st half tu, KTT menang. 7-0. Tak heran punnnnnnn
Second half, Intec bagi sikit saingan. Ade a gol 5 6 biji.. tak silap aku seri. Aku pun scorer gak. Tapi, own goal. Huhuhu! Wat malu je.. hehehe
-Penat main bola, kitorang naik floor atas main bowling lak. Kali ini, perfomance aku ade peningkatan a banding dekat Plaza Senayan. Hehehe.. tapi, Lukman terer siott..
-Lepas solat Jumaat dan lunch, kitorang pergi factory outlets. Bukan ade satu aje factory outlet kat situ. Aku rase ade dekat 7 8 biji outlets sepanjang jalan tu. Dah aa harga die murah nak mampuih! Baju lak cun cun. Memang heaven abih aa kalau shopping kat situ. Itu kalau ade duit aa..
-Lukman blanje aku boxer. Hehehe.. dah aa aku tak penah ada menatang tu. Makasih aa Lukman.
-Cik Salmah shopping sakan gak. Ustok, Non, If ngan Arip beli jaket. Aku pun beli gak satu.
Aku beli sweater kaler putih. Sume orang bangkang. Dorang cakap jambu aa, cepat kotor aa, tak tahan lame a.. tapi aku peduli ape, aku beli jugak. Yang penting stylo!! Hohoho!
-Sahmi, Wani, Lukman, Alan dan Nizam dah nak blah. Dorang kena balik Jatinangor petang tu. So, sentimental aa mood dia nak babai dorang. Sebab tak puas lagi jumpa dorang.
-Aimi ngan Fazliana balik malam tu, sekali ngan kitorang.
-Kitorang dari Bandung ke Jogja naik tren. 130 ribu rupiah. Cik Salmah tak balik sekali, dia balik hari Ahad.
-Bagi aku duk kat Bandung best habis. Bukan sebab cewek-cewek Bandung nye yang cantik, tapi sebab dapat jumpa ngan classmates dan roomates mase duk Intec dulu. Dorang still macam dulu. Tu yang best tuh..
-Kat sini, tak sempat jumpa sume cam Diya ngan Izah. Tapi, takpe, aku dah record wish aku lam kamera Ika. Hehehe..

Bagi aku, trip kali ini cun gila. Takde kecik hati, takde nak marah, takde nak bosan dan takde rase nak balik. Aku respek habis dekat Yek selaku chief de mission trip kali ni. Tak lupe juge, thank u veri mac untuk sume yang tolong arrange events dekat Jakarta dan Bandung serta sempat luangkan masa berjumpa. Selagi hayat dikandung badan, kita tetap kawan sampai bila-bila Insya-Allah.

Trimas UntOk..

- Fikri - Intec
- Kamal - Intec
- Nasim - Intec
- Faiz – KISAS (member Ustok ngan Non)

@Bandung
- Aimi – Intec (chief de mission II)
- Aida - KTT
- Diya - Intec
- Izah - Intec
- Izyan – member Yek ngan If

p/s--> tak muat aa nak post gambar ikut post ni.. so.. ape kate.. usha yg next post.. Semuanya kat Bandung..