24 January 2007

Pesona Jawa Timur 4

Hari 4
16 Januari

Photobucket - Video and Image Hosting

Kawan menikmati udara pagi buat kedua kali di Kota Surabaya dan terakhir di Jawa Timur. Pak Lasimin membawa kami menikmati sarapan pagi dengan soto ayam di gerai temannya dengan harga cuma Rp5000 jika dipesan bersama teh hangat. Sepanjang pengalaman menikmati soto di Indonesia, kawan terpaksa meletakkan soto di pinggir kota Surabaya ini di tangga kedua selepas rasa luar biasa soto ayam istimewa dari daerah Kudus. Paling penting, soto di Surabaya masih lagi menang kalau dibandingkan soto-soto yang kawan nikmati di sekitar Jogja. Ironinya, walaubagaimana aneh dan biasa saja rasa soto di Jogja, ia tetap jadi salah satu menu utama kawan di sini.

Photobucket - Video and Image Hosting

Belum sempat soto dalam perut kawan dicerna sepenuhnya, Pak Taslim membawa kami ke kawasan paling timur di Jawa Timur. Pesisiran lautnya menghadap Pulau Madura. Dan di sana kami sekali lagi berkenyang-kenyangan. Kami mencuba satay kerang dan kupang berkuah yang ada ketupat dalamnya. Rasanya enak walaupun kawan masih kenyang waktu tu. Mungkin faktor sedap dimakan itu didorong oleh If yang belanja kami semua sempena ulangtahunnya yang ke-22 hari itu. Haha. Terima kasih If. Kalau kupang dan kerang di sini istimewa, apa salahnya mencuba.

Photobucket - Video and Image Hosting

Sebelum pulang, kami singgah di Tunjungan Plaza (TP). Sebuah mall yang kononnya terbesar di Surabaya.

Destinasi 8 - Tunjungan Plaza (TP)

Photobucket - Video and Image Hosting

Memang besar. Binaan dalamnya seperti MidValley, di mana terbahagi kepada beberapa cabang iaitu TP1, TP2, TP3 dan TP4. Walaupun Anep kata kawan ada intuisi kaki-shopping (the most ridiculous statement ever), kawan akui kawan tak arif dan mesra sangat dengan TP. Bukan kawan yang tak mesra TP, tapi TP yang tak mesra kawan sebab kawan berusaha untuk cari direction-map, malangnya tak ada satupun kawan jumpa. Kami cuma berputar-putar, lagipun memang shopping tak pernah masuk dalam nawaitu kawan ke sini. Kami menikmati hidangan tengahari di McD sebelum melambaikan tangan kepada Jawa Timur.

Sebelum secara rasminya kami meninggalkan Surabaya, Pak Lasimin sempat membawa kami mengelilingi kota Surabaya sambil menuju ke Stasiun Kereta Api Gobeng. Bandarnya sangat besar kalau dibandingkan dengan Jojga tapi masih jauh sebenarnya di belakang Jakarta walaupun Surabaya bandar kedua terbesar di Indonesia. Tiada yang baru bagi kawan selain melihat monumen-monumen sejarahnya yang menjadi mercu tanda bandar Surabaya. Oh ya, menurut Pak Taslim di pinggir kota Surabaya ada sebuah kubur tokoh dari Malaysia yang bernama Syed Abdullah. Kawan tak tahu siapa 'beliau'? Tapi secara dasarnya, Syed Abdullah adalah orang Malaysia dan jenazahnya dikebumikan di Surabaya.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting


Seperti tercetak di tiket, kami mula bertolak ke Stasiun Tugu, Jogjakarta tepat jam 5 petang. Beberapa minit awal perjalanan pulang ke Jogja kawan imbas balik foto-foto yang sempat diabadikan dalam kamera. Satu-satu kenangan baru muncul dalam kehidupan kawan. Sambil tersenyum, kawan terfikirkan betapa kami baru sahaja bercanda tentang sejuknya air di Bromo, menikmati 10 biji durian yang malangnya tak semua elok, tersadai di tepi jalan 2 kali akibat gandar dan tayar bocor, terpana mendengar kisah ritual paranormal Pak Lasimin, tertawa tentang Ilama dan betapa nikmatnya menghabiskan seekor ayam seorang untuk makan malam. Kami berkenalan dengan suasana baru, kehidupan baru dan yang pastinya, ketulusan hati Pak Lasimin benar-benar melengkapkan percutian kami di Jawa Timur. Keretapi terus meluncur, meninggalkan Jawa Timur tetapi tetap membawa bersama seribu pengalaman yang tak mungkin pernah padam.

-tamat-

11 comments:

Anonymous said...

Hebat...hebat...agak lama tak tengok blog ini. Begitu tengok muncul banyak banget updet-an. Ceritanya seru...seru...Kawan menikmati cerita bung Kuden (he3x...hendak bergaya pakai bahasa malesie logat terengganu...ha3x). Perut jadi lapar berat nih bung kuden...Sukses selalu Bro!

Kurt Kuden said...

waa.. mane loghat terengganu nye??
kamu tertinggal 'g' nye.. hehe..
matur nuwun ya bung.. jogja mantap!!

Anonymous said...

Ha..ha..haa...Sorry dorry morry deh bung Kuden. Kalau bung penggemar soto, di Jogja ada banyak soto yang perlu dicoba. Kalau suka soto dengan daging ayam, coba saja soto sawah dan soto kadipiro...tapi jangan tertipu dengan warung yang palsu ya...soalnya sekarang banyak warung yang mengaku soto sawah atau soto kadipiro. Soto sawah agak sulit untuk dijelaskan. Kalau soto kadipiro gampang: cari Jalan Wates...terus telusuri...ada disebelah utara jalan. Sudah pernah coba?
Kalau soto sapi, coba soto pak sholeh yang asli di daerah Tegalrejo. Tanya orang saja, nanti pasti ditunjukin...he3x...selamat mencuba. Saya dulu juga kost di daerah Pogung. Tapi saya di daerah Pogung Dalangan...he3x.

Kurt Kuden said...

Saya tahu Pogung Dalangan! Huhu!
OKeeyyh bung! Aku bukan soto-maniac tapi since soto adalah salah satu makanan utama di sini, mungkin aku bisa cuba soto-soto tsb.

paling menyedihkan, aku ga pernah makan soto di malaysia. hahaha!!

Anonymous said...

seronok sungguh musim percutian kamu ya..berjln2 di negara..satu pengalaman yg menarik yg bleh dikongsi ngan anak cucu satu hr nnt..

erm..bukit tinggi kt area mana yer..aritu tgk dlm nona cam menarik jer..tempat yg best kalo nk sopping brg2 hasil tenunan..sgt lawa...lalala

Kurt Kuden said...

bukit tinggi? hurmmm.. indon eh?
hehe.. taktau aa chii..
cam name tempat kat msia jek.. haha

Anonymous said...

adeih..ade la..kalo x silap la nama nya bukit tinggi..tempat jual2 brg songket ngan tenun

Kurt Kuden said...

oh eyh? hehe.. kekgi kuden cek.. n kuden g mlawat. hehe.. pastu kuden wat liputan..

Anonymous said...

besh nyer jenjalan
aku paling teruja tgk makanan
miahahaha
tp klu nk mkn bakso kt indon seram erk?
miahaahhaha

Anonymous said...

Hoiii...hapdet...hapdet. Mana update-nya. Dikasih cerita tentang makan sehari-hari di warung EMB (enak, murah, bergizi) juga tak apa.

FYI, Bukittinggi ada di Sumatera Barat, didekat Padang...jauuhhh euy. Saye sendiri pon blum pernah kat sana.

Anonymous said...

yeszaa..nengok..kwn kuden da bgtau kt ner...tp jauh eh..huhu.tp kalo cuti lama..ok je kan...ahah