10 November 2007

Bioskop Hokkuden::Burung Burung Kertas

Judul::Burung Burung Kertas
Genre::Komedi Romantik
Pelakon::Dewi Lie, Deddy Henuk, Cindy Gusmala Rusli, Philip Lauda, Fritz Loho
Pengarah::Susanto Widjaja, Dinna Jasanti, Cassius Handoyo

Ini cerita tiga segi. Cerita yang semua orang pun kadang-kadang boleh jadi bosan. Kadang-kadang orang mungkin muak dengan klise mempercayai sesuatu benda itu berupaya buat impian jadi kenyataan. Tapi, tak seperti filem Burung Burung Kertas (BBK), yang berputar pada tagline,

"Ada teman yang pernah bilang, kalau lu lipat 1000 burung kertas, impian lu bisa tercapai dan lu bisa bahagia."

BBK sebuah filem indie tapi dari segi karakter, jalan cerita kawan tak dapat tidak terbayang anime. Konflik cinta 3 segi tapi yang menariknya idea konflik ini dikembang dengan menakjubkan. Kawan suka bila 3 watak utama BBK, Jingga (Dewi Lie), Eros (Deddy Henuk) dan Rima (Cindy Gusmala Rusly) bercerita kepada penonton kisah dan perasaan mereka pada masa-masa yang berbeza tapi sebenarnya berkait.

50 peratus pertama, Jingga bercerita tentang obsesinya pada Eros, jiran satu apartment. Dia fanatik pada Eros sedangkan Eros langsung tak mengenalnya. Usaha Jingga yang jelas kelihatan terlalu bersungguh-sungguh, turut ditemani dan disokong sahabat baik Jingga, Philip. Sebenarnya, BBK sudah berakhir pada 50 peratus masa pertama cerita Jingga dengan kesudahan yang bukanlah bersifat happy ending, tetapi diteruskan dengan dua cerita berturutan melalui kisah Eros dan Rima.

Konflik BBK adalah antara Eros dan Rima. Rima mangsa percintaan jarak jauh yang tak bahagia dan Eros sahabat baik Rima, pada masa yang sama mencintai Rima lebih dari seorang teman rapat. Konflik menjadi crucial bila kehadiran Jingga, peminat misteri Eros yang tak penat menghantar nasi goreng kepadanya setiap hari. Bagi kawan, BBK tak lebih daripada kisah cinta dan obsesi yang pendek Jingga terhadap Eros tetapi dijelaskan lewat konflik hubungan yang cuma antara Eros dan Rima. Jangan bimbang, dengan tindakan 3 pengarah yang berbeza entah dari mana mereka semua, menjadikan kaitan antara 3 karakter ini sungguh genius. Kawan terkesan sampai ke hujung cerita.

Jujurnya, kawan tak ada perasaan dengan alasan 1000 burung kertas sehinggalah kawan menonton babak akhir. BBK ditutup dengan senyuman tanpa kawan perlu rasa geram. Walaupun bertebaran 1000 burung kertas dari apartment tinggi di tengah kota Sydney nampaknya sudah cukup terlihat dramatik untuk sebuah filem indie, tetapi bagi kawan, 3 alur cerita yang bergerak dari minit pertama lagi sudah lebih jelas terasa istimewa. BBK berbicara tentang harapan yang tak harus berakhir indah seperti yang diimpi, tetapi kadang-kala yang tak diharap itulah sebenarnya jauh lebih murni.

Rating::3.9/5 bintang

2 comments:

panjang langkah said...

bagus cerita tu

Kurt Kuden said...

da tgk ehh.. bagus kan.. hehe