13 November 2007

Laskar Pelangi

Kawan setuju tapi kalau orang kata, untuk menjadi penulis yang baik, kita harus rajin membaca tulisan orang. Kawan tak ada masalah untuk membaca blog orang, tetapi kalau disuruh membaca buku, kawan malas sekali. Kawan mungkin bukan penduduk yang diharapkan kalau ingin diwujudkan masyarakat membaca. Kawan sendiri lupa bila kali terakhir kawan membaca buku sampai habis. Rasanya hampir dua tahun lepas, itupun sebab kawan terlalu teruja untuk menonton Da Vinci Code, maka kawan membaca novelnya.

Semalam, kawan telah habiskan satu lagi buku dengan tempoh masa biar kawan dan Tuhan saja yang tahu lamanya. Buku berbahasa Indonesia dipinjamkan oleh Toy kepada kawan. Kata Toy, kawan pasti suka dengan buku ini. Judulnya Laskar Pelangi. Ternyata Toy tahu benar citarasa kawan, memang kawan jatuh cinta dengan Laskar Pelangi. Walaupun kawan seorang pembaca yang perlahan, tapi tak ada satu pun baris ayat dalam Laskar Pelangi ini tak buat hati kawan terpegun. Bahasanya cukup indah, dalam walaupun ada penggunaan Bahasa Inggeris yang minimun. Mungkin pujian kawan terlalu melampau kerana kawan bukan seorang heavy-reader, jarang baca buku dan jarang terdedah dengan kecantikan sastera. Tapi, kawan tak dapat menahan kekaguman kawan pada Andrea Hirata yang mampu menulis naskah yang terlalu indah dan bermakna ini. Seolah-olah Andrea Hirata mengambil masa berpuluh-puluh tahun untuk memastikan tak ada satupun bahagian ayat dalam Laskar Pelangi ini terlihat cacat.

Laskar Pelangi bercerita tentang kisah perjuangan hidup 10 penuntut kecil sekolah kampung di Pulau Belitong yang dihimpit dengan seribu macam kesusahan, realiti kehidupan yang tak menyenangkan tetapi sebenarnya terkandung kata-kata cinta yang paling indah pernah diucapkan, tenaga-tenaga positif yang berserakan serta memperingat kita tentang banyak hal yang kita sendiri belum siap. Kisah lucu, kisah sedih, sarcastic dan seribu macam cerita diaduk Andrea menjadi sebuah kisah yang sempurna rasanya.

Maka kalau berkesempatan, bacalah Laskar Pelangi seperti yang tertulis di perenggan terakhir sinopsis sampul belakang cetakan keenam Februari 2007,

Selami ironisnya kehidupan mereka, kejujuran pemikiran mereka, indahnya petualangan mereka dan temukan diri anda tertawa, menangis, dan tersentuh saat membaca setiap lembarnya. Novel ini dipersembahkan buat mereka yang meyakini the magic of childhood memories, dan khususnya juga buat siapa saja yang masih percaya akan adanya pintu keajaiban lain untuk mengubah dunia: pendidikan.

notakaki::Exam Mode..

3 comments:

Precious said...

Kuden, pernah try baca buku Dee. Supernova: Ksatria, Puteri dan Bintang Jatuh is the first book.

Second is Supernova: Akar and the third Supernova: Petir.

see if you like it. rasanya gak ada masalah kan mah bahasa Indonesia?

Kurt Kuden said...

orait.. nanti saye gi cari.. no prob, laskar pelangi pun bahasa indonesia.. kalau sastera sini sama je ngan bm.. yg susah nak paham kalau bahasa pasar dorang..

Anonymous said...

hai, saya renata from jakarta. Insyaallah novel LASKAR PELANGI akan difilemkan oleh Mira Lesmana (pengarah filem Gie) tahun ini.