01 December 2005

Jogjatrip - Borobodur, Prambanan & Baron Beach


Mule-mule ingatkan nak pegi 19hbln November.. Tapi, sebab ade Intermed Olympic dekat Stadium Pancasila, kitorang tunda tarikh ke 26 November. Destinasinye pulak Candi Borobodur je, tapi, bila deal dengan mas yang uruskan bas ke sana cakap, kalu mintak bas dorang caj ikut jam, so, dalam lebih mase lepas gi Borobodur, kitorang cadang la untuk pergi ke Prambanan (candi jugak..) dan Baron beach..Dari kul 5.30 berkumpul, dan alhamdulillah semua disiplin datang awal..Opps.. Aisey mann.. lupe aa.. ade pasangan paling lambat.. sape lagi kalau bukan Anep dengan Totin.. hehehe.. tensen btol aku..

Dari pengamatan aku, trip ni interesting and enjoyable plus knowledgable.. sbb kite dah blaja pasal Candi Borobodur ni mase form 4 lagi, tapi xpenah tengok.. At last, bila dapat tengok dengan mate kepala sendiri.. frankly, aku rase puah aa.. walaupun takde ape sangat melainkan PANAS nak mampos.. seb baik pakai cap. Candi Prambanan bagi aku lagi cantik, dan banyak candinye.. compare to Borobodur. Tapi, Borobodur is damn big.. Sebab tu masuk 7 wonders in the world dlm category ape pun aku tak pasti.. Aku sebagai manusia biasa pun kagum dengan kebolehan orang yang bina benda ni.. fuh.. Memang tabik spring aa.. tapi bukan pade Buddha dorang aa.. tp sebagai perintis tamadun Nusantara ni.. Lupe nak bagi tau, kalau Borobodur ialah candi untuk orang Buddha, Prambanan pulak ialah untuk orang Hindu. Orang Islam takde candi..

Mengikut buku sejarah aa kan, Prambanan yang ade depan mate tu, sebenarnye rebuild, sebab Prambanan yg asal dah hancus lebus di spoiled kan oleh volcano.. So, tak pure sangat aa.. sebab tu, nampak byk cerucuk-cerucuk dekat situ.. Ade satu persamaan antara Borobodur dengan Prambanani iaitu PANASSS!!!

Pastu, kitorang pegi Pantai Baron.. Jauh gile dari Prambanan.. dah la jalan macam dekat Bukit Putus, Negeri Sembilan. Rase cam roller coaster pun ade.. Sampai-sampai aje budak-budak ni terus serbu pantai.. Tah r, bagi aku Baron ni kecik sangat, aku xpenah tengok pantai sekecik ni.. Tapi bile aku pejam mate, dan rasekan hembusan bayu angin pantai.. hmmpphhh.. rase cam kat hometown.. mane lagi kalau bukan dekat Terengganu.. Serius aku cakap, pantai dekat Terengganu lagi cun dan putih pasir die.. Dekat Baron ni, boleh dimaafkan aa.. sebab pantai die jadi itam siket-siket kerana campur dengan larva gunung berapi.. Kadang-kadang tengok ombak pun cuak, takut-takut tsunami.. Nauzubillah... jahat weh mulut aku.. hehehe

Nak describe melalui tulisan pun tak reti pengalaman Jogjatrip ni.. apakate, enjoy urself dengan usha gambar-gambar tu..

No comments: