15 December 2007

Pasar Burung Ngasem

Pasar Burung Ngasem

Tahukah anda, zaman dahulu status sosial masyarakat Jawa di Jogjakarta diukur berdasarkan 3 perkara. Pertama, kuda sebagai alat pengangkutan, kedua, keris sebagai senjata dan yang ketiga, burung. Maka, kewujudan Pasar Burung Ngasem merupakan antara bukti awal bagaimana burung-burung telah mempengaruhi kehidupan masyarakat setempat seawal 1809 lagi.

Kawan sempat meluangkan masa bersama Geetha dan Anep ke sana dengan menaiki teksi dari Jalan Kaliurang Km 5.5. Lokasi Pasar Burung Ngasem di pinggir Malioboro dengan 400 meter daripada Kraton memberi alasan kenapa Pasar Burung Ngasem terletak agak dekat dengan Kraton, iaitu membolehkan golongan bangsawan senang singgah di sana.

Burung hantu

...bersama Geetha

Rrrrrrowwwrrr...

Pasar ini tak akan mengecewakan buat semua penggemar burung. Pelbagai burung yang dijual dan aneka spesisnya jauh diluar kemampuan kawan tahu. Dan paling penting, anda akan dapat menyaksikan sendiri kepakaran mereka bermain burung. Lihat sahaja teknik mereka melepaskan merpati jauh ke udara dan kembali lagi ke tanah. Sungguh mengagumkan.

ayam berwarna

Walaupun, tarikan utama di sini adalah aneka spesis burung, tapi anda akan berkesempatan melihat hidupan lain yang mengisi di celah-celah Pasar Ngasem ini. Ada reptilia yang akan buat bulu roma anda menegak, atau ikan-ikan yang penuh warna warni serta tak lupa kucing dan anjing yang tak sudah-sudah buat teman kawan, Geetha jadi tak keruan. Persembahan alam yang sungguh memukau.

kura-kura

ular

musang kot..


Kami tak lama di sana sehingga kami membuat keputusan untuk ke Taman Sari.

.....bersambung

4 comments:

mad redo1 said...

banyok sungguh binatang eksotik, tapi ayam kena kaler tuh seperti tindakan kejam je ke atas spesis tersebut... hehehe...

Anonymous said...

iguana ada dak kuden..sure murah kt sna kan..tp nk bawa blk mesia..sure cam susah je kan

ayam tu sgt menark..adakah bila da besar..dan siap sedia utk disembelih..kaler nye akan tetap kekal sama

Kurt Kuden said...

abang mad.. hehe.. nak wat camne.. kalau saye emo2 dekat pasar tu sbb nk protes kekgi kena katok pulok haha

chii.. ada iguana.. harge die Rp250k tak silap kuden.. ayam tu bile die besar nanti jadi kaler asal la..

Anonymous said...

250K tu bp kalo diconvert rm mesia...

kembali pd asal eh..alalala..mesti da x comel :p