24 August 2006

Hari 13 (Bioskop Hokkuden)

Hari 13
Tarikh::22 Ogos 2006

Misi hari 13 tertunda lagi. Atas sebab yang boleh dielakkan, tapi nak perabis nonton Jomblo punye pasal kawan terpaksa isytihar kan hari 13, holiday! MUahaha!! Yuk bace review Jomblo!

Photobucket - Video and Image Hosting

Judul::Jomblo
Genre::Komedi Romantik
Pelakon::Ringgo Agus Rahman, Christian Sugiono, Denis Adishwara, Rizky Hanggono, Rianti Rhiannon Cartwright, Nadia Saphira, Richa Novisha, Karenina, Tike.
Pengarah::Hanung Bramantyo
Penulis novel::Adhitya Mulya

Sinopsis

4 sahabat, Agus (Ringgo Agus), Doni (Christian), Bimo (Denis) dan Olive (Rizky) yang masih lagi jomblo (bujang belum punya pacar). Semua keempat-empat ni ada cerita cinta mereka yang berbeza. Agus cowok first time ada pacar. Bimo yang belum lagi diterima oleh mana-mana cewek. Asyik kena reject, tetapi satu hari berkenalan dan mesra dengan seorang cewek melalui telefon. Hubungan mereka macam orang bercinta bile bual-bual dalam telefon. Olive pulak cowok pemuja rahasia yang serius dan takut nak dekati cewek, tetapi admire sorang cewek yang sudah lebih 3 tahun. Namun, tak pernah-pernah Olive ni berkenalan dengan cewek tu. Dan Doni pulak seorang cowok hensem yang digilai ramai cewek tetapi gemar layan pompuan just for making love (ML). Cukup untuk memuaskan keperluan fizikal dari keperluan cinta. Konflik timbul bila Agus selingkuh, Bimo nak bertemu gadis misteri, Olive nak luahkan perasaannya dan Doni yang akhirnya bercinta dengan cewek yang diminati Olive. Maka, secara otomatik timbul konflik dalam persahabatan mereka. Kesudahan setiap konflik? Kawan tanak cite nanti spoilkan ramai orang. Walaupun ending dia mungkin ramai tak puas, tapi at least kawan tak dapat agak apa ending dia(atau kawan yang bengap.. muahaha!)

Pandangan

Jomblo
adalah adaptasi novel karya Adhitya Mulya. Pertengahan pertama cerita dan sikit-sikit masa pertengahan terakhir cerita ni ada unsur komik macam cerita Me Vs High Heel. Tapi tak sebanyak cerita Me Vs High Heel dan lagi teratur serta lagi 'masuk' elemen-elemen komik dalam Jomblo. Kesimpulannya, kawan rasa Jomblo sebuah filem yang kemas dan korang tak rase irritating. Serius. Kawan suka tema dan masalah-masalah yang ditimbulkan dalam Jomblo. Saling berkait walaupun ada sesetengah cerita secara dasarnya tak ada kaitan antara satu sama lain. Tetapi dalam Jomblo, semuanya dalam sebuah cerita.

Tema dia tentang apa erti cinta. Konsep Jomblo yang lebih kepada narrating, di mana Agus bertindak sebagai narrator dan memperkenalkan sebahagian watak utama dalam movie ni. Banyak falsafah cinta dan falsafah lain Agus dan watak-watak lain dibicara. Kawan rasa sangat best dan langsung tak klise or overdose punye tangkap leleh. Ngam ngam. Kawan agak terkesan dengan banyak bual/dialog lam cerita ni. Yang lucu tetap lucu, yang serius tetap serius dan yang sedih tetap sedih. Takde ayat-ayat yang buat korang rasa geli, menyampah atau poyo.

Lagi best, cerita ni dilakonkan oleh Agus yang sangat bestttttttt gile berlakon. Kawan tak pernah tengok dia berlakon, tapi kawan respek lakonan bersahaja Agus. Mamat ni menyerlah gila. Pelakon lain pun OK. Kawan ulang, OK, tapi tak sebagus Agus. Tetapi, cameo Tike dalam cerita ni walaupun beberapa babak saja, kawan rasa dia sangat lah cemerlang. Memang best la Tike.

Setting cite ni di buat di Institut Teknologi Bandung yang ditukar nama Universitas Negeri Bandung dan juga Universitas Padjajaran yang diubah ke Universitas Jatinangor. Walaupun latar belakang Bandung a.k.a Paris Indonesia, kawan rasa cite ni tak overdose punye nak promote Bandung macam dalam cite Heart yang sangat poyo.

Setiap movie ada kelemahan, tak lari movie ni.. mula-mula kawan agak bengang dengan Rizky sebab kawan rasa dia cam kaku same gak dengan beberapa yang lain. Mase tu kawan rasa Rizky lagi best senyap sebab lagi 'rasa' watak dia, tapi bila dia bukak mulut, kawan akan rasa fail la mamat ni. Tapi, lame-lama kawan rasa Rizky jadi makin best lam cite ni. Kawan dah suka Rizky pegang watak Olive mamat dari Acheh. (Muahahha!! Matilah cakap itu satu kelemahan..)

Kawan tak tahu nak puji camane, Jomblo sekadar movie tema biasa komedi romantik tetapi digarap dengan kemas oleh Hanung Bramantyo. Camane pun, kawan nak kasi kredit kat Adhitya Mulya sebab menulis novel ni. Watak lam cite ni dikembangkan dengan konflik biasa tetapi pembawaan tu yang jadikan konflik ni best. Babak ade yang kena tolak sebab muka tak ensem dan jadi secret admire orang tapi akhirnya tak kemana, kawan rasa terkesan sangat. Macam tengok diri sendiri pun ada. Babak nak putus cinta pun terkesan. Tak poyo langsung. Nampak natural. Kawan dah tak reti nak komen ape tentang Jomblo, sebab ia memang sebuah movie yang sangat BEST. Walaupun ramai yang akan kondem pendapat kawan sebab bangga dengan filem yang kononnya picisan, tapi kawan pedulik hape!? Kawan tetap rasa JOMBLO masyhuk!! Bagi kawan, kalau dah terkesan dalam hati tu, maknanya cerita tu best lerrrr... tak yah tunggu nak menang anugerah filem terbaik baru filem tu best.

Nash, ko kena tengok cite ni!!!!?? Chii lagi lah kene tengok kalau nak mengetahui perasaan sebenar jomblo seperti kawan. MUahaha!!

Rating::Nua cakap hampir best macam AADC, tapi kawan rasa cite ni LEBIH best dari AADC. Lebih 0.1%. Muahaha! Kalau JOmblo ialah jawapan esei Bahasa Melayu, kawan kasi A+, sebab isi-isi penting dia, tatabahasa dan pembendaharaan kata dia cemerlang. Ahaks!

Harus Nonton?::MESTI TONTON

7 comments:

Nashrex said...

AKU NAK TGK!!! XDE VCD DIA KE KAT SANE? BLIKAN!!!

Kurt Kuden said...

muahaha! cite tu dah lame.. taun lepas tayang kat cinema, tp aku baru tgk vcd die yg aku pinjam dgn member indon aku.. nanti aku suh totin burn kan tuk ko.. pastu die kasi kat ko.. Serius dowhh best cite ni..

Anonymous said...

nakkkkkkkkk gak..

Kurt Kuden said...

chii, muahaha!! kalau nash ade, nanti chii mintak dari nash.. He hehe

Nashrex said...

aku da blikan ko gubra..
jgn ngade2 x burnkan plak...

Kurt Kuden said...

hak hak! baik tuanku... muahaha!

Anonymous said...

uish..nash dah ugut tu...