23 March 2007

Orang Istimewa

Kawan dari tempat Kak Nor yang baru balik dari Malaysia pagi tadi dan Ma kawan sempat mengirimkan sesuatu buat kawan. Kawan buka bungkusan dan kawan terkejut melihat isinya. Dan, baru kawan sedar betapa kawan sebenarnya rindu benda-benda ini semua. Ada 6 paket Bepang Pulut, satu bekas besar keropok goreng dan buah pusing kedai. Kawan sendiri lupa bila kali terakhir kawan menikmati sepuas-puasnya Bepang Pulut dan buah pusing kedai.

Tiba-tiba handphone kawan terima satu mesej dari Ma kawan.

"Manis tak buah gemia?"

O God. Dan sekarang, kawan baru tahu buah yang kawan pernah gila waktu kecil kawan namanya adalah Gemia. Arwah Nenek selalu panggilnya buah pusing kedai dan sampai saat ini kawan masih percaya itulah nama sebenarnya. Kawan juga tertawa dalam terharu melihat bekas berisi keropok goreng. Semua seperti satu persembahan silap mata yang menjelmakan benda ini semua di hadapan kawan.

Ada sampul surat terselit di bawah timbunan Bepang Pulut. Isinya bukan surat, tapi 2 keping not RM10. Kawan sedikit pun tak kecewa dengan jumlahnya tetapi kawan terharu dengan jumlahnya. Biar ada walau tak seberapa.

Merekalah insan paling istimewa di hati kawan.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Kawan ada satu sajak yang hendak dikongsi. Bukan kawan yang tulis walaupun sajak ini dalam loghat Terengganu. Buat yang tak faham, kawan mohon maaf. Dan, peribadi, kawan terkesan membaca sajak di bawah walaupun sekarang bukanlah musim hari raya.

Balik Laa Wok

Sayup mengelor anok dok balik
Menyemboh sujud pada mung
Seakang zaman doktong sudah sapok
Seakan zaman gelekek habih doh
Mung duk jauh Mok panggil dekat
Mung duk dekat Mok panggil rapat
Mung duk rapat Mok sendal
Takmboh bui gogeh

Renungan si Ibu terandeng jauh
Seakang mengelor anok manih
Yang hatinya gelebek sumbing
Ingat air mata yang luroh berjelabok
berlembang di lambor
Seakang noknye anok tembor berdecung dari Kuala Lumpor
Biar cokkoh depang mata
Biarlah mung dulu suka mengakas
Sedor sedor le ni senyap tuppas
Sampai gitu mbas menengung

Mok tunggu mu balik raye kappong
Mok tunggu mu jadi bejuruh jangan jadi cakduh
Mok doa’ biar jadi manih dok kelat sebbat
Mok doa’ lagi hari raye, biar tenang
jangan kelecat barat
Rok jelibung mok tebah buat jalang
Takut mung kena pakoh pinggat lari meletang kalang
Nok tengoknya ke mung
Memang dok dang dang
Nok ramah jari mung anok ku anok kesayangan
Hari Raye andainya buleh aku kelor mung
Takut nok jeruwoh takut mung belohok
Bukang mok nok keta tolok, bukang mok mitok mah setokol

Mok tahu mung makang burger, hotdog
Dulu mu berahi jering, gemo kuih badok
Mok cuba kelor lagi neh
Baliklah Wok baliklah
Hari raya dok baik bekok
Mok terima mung sayang
Salohnye cuma silap belaga buah getoh
Silap sikitnye rebus ubi kayu dok rebus ubi torok
Adik Adik mu tu nye je mung jadi bekok
Hari raya ning baliklah Wok
Mok sorang berlagu pilu sedih
Ayoh mu gi dok royat nok mati
Rasa nok gelekek tadok tepat geli
Raya same mung dok tahu tepat nok gi
Baliklah Wok!

Anok anok ku,
Kalu mu kenang duana mung tubek
Kalu mu kenang sape beso ke mung
Kalu mu kenang sape dia jaga mung jok kecik
Kalu mu kenang macang mane mung buleh baca nulih

Pagi raya ning mung ade cokoh dumoh
Pagi raya ning mung watt air dappor
Pagi raya ning ciung tangang orang tua
Pagi raya ning mitok maaf denge mok
Pagi raya ning mok dok pernoh berniat nok kehel mung
Hari raya hari berkeluarga, cenderhati termahal
Hadioh paling come, hamper paling beso
Hari raya, mung seremelah paling beso
Anok beranok, warih waroh.

Tak paham? Lantak. Hiks

4 comments:

kujie said...

ooookuden..terlioQ tgok buah ghemia tu , la ni mmg musim buah tu, dok tngok org juai tepi jalan byk dah...dia mcm buah setaQ tp yg kg lagi sedap..yg tu dr siam tu, rasa dia maneh skit..besaQ..kalau yg kt kg masa muda lagi..ijau2 tu ..cicah dgn toyu buh gula, tenyeh cabai sebiji..nk bagi wangi buh belacan skit...cicah atas pangkin bawah pokok ghemia..dauh pokok tu kan lebat..reduppp...kenangan tu kuden...la ni tak dak dah.


jiran kakjie pun p Bandung semlm, jenguk² anak dia yg study sana..doc la jugak kot..5/4/07 nnt br blk

KudeN said...

saje je ehh nak gugat2 iman saye suh tak sabar2 nak balik msia. hiks..

chii said...

x paham gak..tp taper ..wat² paham jer la..
err..buah tu masam2 kan..mcm pernah mkn je..sgt dap..yummyy..

KudeN said...

chii, hehe takpelah tak paham pun.. tak ptg senanya.. buah tu ada yg masam ada yg manis. pandai carik, ia sgt manis tauu