05 November 2007

Amalan Syaitan


Kawan tak ada duit kecik nak naik angkut. Yang ada cuma not Rp10000. Kawan cuma perlu Rp1000. Untung, ada gerai jual buah-buahan di kiri kawan, dan antara warna warni buah-buah itu, cuma satu yang buat air liur kawan cair. Mangga.

"Mba, satu kilo brapa?"

"Rp2500". Fuh.. murah buaaaanggget (sama dengan seringgit sekilo), maka kawan mintak 2 kilo. Dan kawan bayangkan 2 kilo tu cukup-cukup la untuk kawan makan sorang.

"Mas..." Hulur mbak itu seplastik mangga kawan. Banyak gila! Kawan diam. 2 kilo dapat banyak ni. Tak kisahlah, yang penting sekarang kawan punya duit kecik Rp1000 untuk naik angkut.

Perasaan kawan berkobar-kobar nak makan setiap satu mangga ni, dan sebab banyak sangat, kawan ingat nak bagi orang sebelah bilik sikit. Bila sampai aje di bilik, cepat-cepat kawan siapkan pisau, pinggan, lapik kertas nak potong buah. Bersedia dan teruja.

Malangnya, mangga pertama isi nya masak tak sekata. Ada yang putik, ada yang masak dan ada yang dah terlalu masak. Hmm.. kawan cuba mangga kedua, nasib lebih teruk bila lebih separuh dari sebiji mangga itu hijau tak masak. Kawan dah putus asa untuk ke mangga ketiga dan seterusnya. Petang itu, terpejam-pejam mata kawan bila gigit mangga putik nan masam dan habiskan semuanya yang satu pun tak manis.

Masih ada seplastik lagi mangga, dan nak bagi kepada orang sebelah bilik pun tak sampai hati. Kawan tengok saja mangga-mangga itu dan terfikir betapa kawan perlu mentor untuk belajar pilih mangga yang elok di pasar. Susah sangat ke? Membazirnya kawan.

2 comments:

nur hafidah ishak said...

lawak laa kuden ni
peram je mangga2 tu
bile dh msk bole laa mkn
btw, kalo sedap pas laa sket!!

Kurt Kuden said...

waaa!! kak fied ke nih.. best aa kak fied da ada...
tu la pasal.. saye mana la tau.. tukang jual tu yg patutnye jual la mangga masak kan.. haha
pas? hahaha da abesss da.. nanti saye cite camane da abes haha