31 March 2008

Cerita Pagi Ahad


Hampir setiap pagi Ahad, kawan akan berjalan ke arah Circle K, tempat kawan dan Kiru berjanji untuk bersama-sama ke Jakal KM 7. Dan setiap pagi hujung minggu itulah, kawan akan melewati rumah batu dua tingkat di lorong kecil tepat-tepat di hadapan Circle K. Dan kebiasaanya juga, pasti ada seorang nenek tua yang kalau ada yang beritahu kawan usia nenek itu mencecah seratus pun, kawan percaya. Betapa tuanya nenek itu tetapi tenaga kurniaan Tuhan kepada beliau, luar biasa hebat. Dan, kalau bukan nenek itu, pasti ada seorang lagi nenek yang usianya mungkin cuma sepuluh tahun lebih tua dari Ma. Sama manis sama cantik mereka berdua.

"Pagi bu, permisi.." sambil kawan tersenyum.

Setiap teguran kawan itu pasti disambut dengan bertubi-tubi balasan kepada kawan dalam bahasa Jawa, iaitu bahasa yang seratus peratus kawan tak faham langsung. Dan, apa yang kawan boleh buat, cuma membalas lagi dengan senyuman ataupun, "Nggehhh.. nggeehh" yang membawa maksud, 'Ya... ya..." sambil tersengih seperti kerang busuk.

Itulah dialog wajib kami saat kawan lewati lorong kecil itu. Sehinggalah pada suatu pagi Ahad yang lain. Kawan berjalan seperti biasa, dan nenek yang sepuluh tahun lebih tua daripada Ma sedang khusyuk menyapu sampah dihadapan rumahnya. Dari jauh-jauh lagi, kawan sudah bersedia untuk senyum berserta skrip wajib,

"Pagi bu, permisi.." sambil tersenyum.

"Xzxzc ebccrerwtt saderwefwef... fwefwefrwrf affafaewrwf" kata nenek sambil tersenyum. Kawan balas senyuman itu, namun pagi itu entah dari mana kekuatan kawan dapat, kawan jadi tekad, hari ini kawan akan tanya nenek apa yang nenek katakan itu.

"Maaf bu.."

"Aku oro iso bahasa Jawa, bu.. Ga ngerti.." tersengih-sengih kawan sambil tertunduk-tunduk. (Saya tak boleh berbahasa Jawa bu, tak faham..)

Nenek itu tersenyum lalu menyandarkan penyapu lidi ke dinding rumahnya.

"Anak pagi-pagi begini mau ke mana.." ujarnya bersahaja sambil tersenyum lagi. Kawan tertunduk malu sambil tersengih lagi. Ya iyalah, mana ada orang tanya kita mahu ke mana, dan kita jawab 'Ya.. Ya..'. Kawan pun dah tak ingat, sudah berapa kali kawan asyik ulang dialog 'Nggehh.. nggehh..' itu.

Waduh!

photocredit:: © Saddleback Art League

8 comments:

chii said...

errr..nenek tu bleh je bhs melayu eh..ehehe...tu la..len kali bitau awal2 :p tade la mcm ayam ngn itik ckp..ekek

chii said...

owh satu lgik..kuden g dak istana keraton? aritu tgk pat majalah 3..mmg ketat sket nk masuk sana kn..nk masuk hanya org2 yg ditugaskan..tu pun..masuk secara mengengsot bdn menghadap dpn..menarik je..kota jogja...erm...nk ar g sana kalo berpeluang =)

Jie said...

boco entry iki pun karo nguyu dewe..hehehehehe


Ojo isin nik arek belajar ngomong Jowo. Ngomong waey, salah yo orak opo. Suwi-suwi mengko, insyaAllah…

Noushy Syah said...

Hehhehe...

Next time say kabare, wes mangan pun mencukupi tehehhehe..learnt from ladyjava:)

So, Kabare Kuden?
Wes mangan?

Kurt Kuden said...

chii, haha tu la! kagum ngan org multi-bahasa ni.. keraton? yerp pnah pegi. pegi dua kali. skali ngan mak, skali lagi ngan kawan2. best jugak la tgk dorg punye kesultanan wic is satu2nya di indonesia yg masih ada..

kak kujie, nggeehh nggeeh nggehh nggehhh hahaha

terer aa kak kujiee

noushy, hwaaa kenapa sme org boleh cakap jawa nih!! hahah kabare waras.. mangan not yet hahaha

Jie said...

kekjie menantu jawa kuden..hahaha...keluarga suami masih bercakap jawa adik beradik...

ak_0143 said...

hahaha...
klaka lah ko ni kuden...
tiap kali beta ke blog ini, asik gelak saja...
hurm... apa kata guna english...
skalu dia lagi terer! hehe

Kurt Kuden said...

ak_0143, haha betul gak tu.. skali die native speaker english.. terngange gue kat lorong tu hahaha